Amsterdam 7-3-2017 - De tien klantvriendelijkste bedrijven van Nederland 2017 zijn bekend. De genomineerden zijn maandag 6 en dinsdag 7 maart tijdens de jaarlijkse nominatietour van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland op de hoogte gebracht. De kanshebbers voor de titel Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2017 zijn in alfabetische volgorde: Coolblue, Efteling, EMTÉ Supermarkten, Greetz, IKEA, Landal GreenParks, Miss Etam, Pearle, Specsavers en Van der Valk. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het Customer First Gala op 20 april 2017 in het Beatrix theater in Utrecht.
Onder de tien genomineerden is een aantal bekende namen terug te vinden, onder andere oud-winnaars IKEA, Landal GreenParks en Miss Etam. Toch zijn er ook maar liefst 5 nieuwe bedrijven de top-10 binnen gekomen. Efteling, Greetz, Pearle, Specsavers en Van der Valk horen voor het eerst bij de tien klantvriendelijkste bedrijven.
Gerrit Piksen, projectmanager Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland: “Wij kijken er niet van op dat er veel nieuwe bedrijven in de top-10 staan. De afgelopen jaren zagen we steeds meer verschuivingen. Het ene jaar win je, het volgende jaar duikel je de top-10 uit. Dat betekent niet dat je het niet goed hebt gedaan, maar de scores worden steeds hoger. Als je het goed doet, verwachten klanten ook steeds meer van je. Dat moet ook, zo blijft de service op een hoog niveau.”
Het hoge niveau blijkt wel uit de scores, die ook dit jaar weer hoger liggen. Een trend die al een aantal jaren is te zien. Dit jaar is een score van minimaal een 8 nodig voor een top-10 klassering. De gemiddelde score van de top-10 klantvriendelijkste bedrijven is dit jaar een 8,1, een tiende hoger dan vorig jaar.
Een aantal nieuwkomers in de top-10 scoorde voorgaande edities al hoog. Zo eindigde Van der Valk vorig jaar net buiten de top, op plaats 11. De Efteling, Pearle en Specsavers scoorden afgelopen jaar ook hoog, maar behaalden de ondergrens van minimaal 100 waarnemingen niet. De top-10 notering van Greetz is echter opvallend. Vorig jaar stonden zij nog op plaats 43. Daarmee zijn ze, ongeacht hun uiteindelijke ranking in de top-10, de grootste stijger van 2017.
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland wordt dit jaar voor de tiende keer georganiseerd. Het is een initiatief van SAMR (SmartAgent MarketResponse en Beeckestijn Business School. Sinds dit jaar is de prijs onderdeel van de Customer First Awards.
De winnaar wordt bepaald aan de hand van een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten. De respondenten worden willekeurig geselecteerd uit De Onderzoek Groep, het consumentenpanel van SAMR. In 2016 zijn er ruim 50.000 waarnemingen opgehaald. In de ranking worden bedrijven die een ondergrens van 100 waarnemingen behalen opgenomen. De afgelopen jaren wonnen Jumbo (2x), IKEA, Landal GreenParks, DA Drogisten, Miss Etam, PLUS, ANWB en Symio de titel. Naast de overall winnaar worden ook branchewinnaars (leisure, banken, telecom, energie, verzekeraars, thuiswinkels, supermarkten en retail non food) bekend gemaakt en kiest een onafhankelijke jury de Klantvriendelijkste Medewerker van Nederland.
De Customer First Awards zijn dé prijzen voor uitblinkers in customer service, klantcontact en customer experience. Onderdeel zijn vakprijzen (NCCA), publieksprijzen (Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, Klantvriendelijkste Medewerker van Nederland) en een MVO-prijs (Plantronics Team Trophy). De genomineerden voor de NCCA worden in week 11 bekend gemaakt. De Customer First Awards worden op donderdag 20 april uitgereikt tijdens het CustomerFirst gala in het Beatrix theater in Utrecht.